Rzeżucha dobra nie tylko na Wielkanoc.

Rzeżucha kojarzy się przede wszystkim z Wielkanocą, kiedy wykorzystujemy ją głównie jako element dekoracyjny. Tymczasem ta mała i niepozorna roślina jest skarbnicą wielu witamin, które korzystnie wpływają na organizm człowieka. Rośnie szybko i nie domaga się specjalnego traktowania. Ma tak wiele zalet, a sięgamy po nią stosunkowo rzadko. Co takiego ma w sobie rzeżucha, że warto mieć ją w menu przez cały rok?

 

 

rzeżucha

 

 

Pieprzyca siewna, potocznie zwana rzeżuchą to mała roślinka zaliczana do kapustowatych. Nie jest wymagająca i można ją z powodzeniem uprawiać samodzielnie w domu, używając do tego jedynie ręcznika papierowego lub waty i wody. Mimo że warto ją hodować przez cały rok, szczególnie popularna jest w okresie Wielkanocy. Zdobi nasze świąteczne stoły, a szkoda, ponieważ bogactwo witamin, które ma rzeżucha jest imponujące.

 

rzeżucha

Jak uprawiać rzeżuchę w domu na parapecie

Jak wyhodować rzeżuchę? Uprawa jest banalnie prosta. Potrzebujesz nasion, niewielką miskę lub talerz, lignina ewentualnie wata, płatki kosmetyczne też się sprawdzają i trochę wody. Dno naczynia wykładamy warstwą waty, ligniny lub trzema warstwami papierowego ręcznika, a następnie obficie zwilżamy wodą. Tak przygotowany grunt rozsypujemy drobne ziarenka pieprzycy. Naczynie z rzeżuchą najlepiej postawić w miejscu ciepłym i słonecznym, idealny jest parapet okienny. Teraz wystarczy już tylko systematyczne podlewać.

 

rzeżucha

 

 

Rzeżucha wykiełkuje po dwóch lub trzech dniach, a po sześciu czasem siedmiu jest już gotowa do ścinania. Chcąc cieszyć się  systematycznie świeżą rzeżuchą, można wysiewać ją dwa razy w tygodniu na dwóch pojemnikach.

 

rzeżucha

Rzeżucha ma moc

Jak to mówią w zielonym jest moc i jest w tym stwierdzeniu sporo prawdy. Pamiętam jak dwa lata temu alergia dała mi w kość, okazało się, że uczulało mnie praktycznie wszystko. Miesiąc jadłam tylko ryż, a popijałam go wodą. Potem do diety mogłam wprowadzić warzywa, ale tylko te zielone. Okazuje się, że poprawiają samopoczucie i są bardzo zdrowe. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko za sprawą witamin z grupy B, które wspierają działanie układu nerwowego. Zalecane są kobietom w ciąży lub osobom z anemią, ponieważ zawierają witaminę  B9 znaną jako kwas foliowy. Rzeżucha zawiera także znaczne ilości witaminy C, która wspomaga odporność. Jest też źródłem witamin  A, K oraz potasu, cynku, fosforu, chromu, siarki, wapnia i żelaza.

 

Ze względu na wysoką zawartość witamin i minerałów, rzeżucha jest szczególnie zalecana osobom, które cierpią z powodu:

  • cukrzy
  • trzustki,
  • chorób układu krążenia, np. choroby wieńcowej, miażdżycy,
  • anemii,
  • reumatyzmu,
  • chorób nerek,
  • chorób tarczycy,
  • osteoporozy,
  • różnego typu zmian i chorób skórnych, jak egzema czy trądzik.

I najważniejsze rzeżucha jest bardzo smaczna i niskokaloryczna. 100 g gałązek to zaledwie 30 kcal.

 

rzeżucha

Rzeżucha dla nerek i tarczycy

Rzeżucha ma właściwości moczopędnie, a to istotna informacja dla osób z chorobą nerek. Niestety trzeba uważać, by nie przesadzić z jedzeniem pieprzycy. Jej nadmiar może wywołać zapalenie układu moczowego. Najlepiej skonsultować się z lekarzem i ustalić ile wolno jej zjeść.

Rzeżucha znana jest z tego, że  bogata jest w jod, a ten wspomaga pracę tarczycy. Chrom występujący w jej składzie pomaga w pracy trzustki, a dodatkowo sprawia, że mamy mniejszą chęć na słodycze. Zdaniem niektórych badaczy skutecznie obniża poziom cukru w organizmie, co ważne dla chorych na cukrzycę.

Rzeżucha zawiera znaczne ilości wapnia, co ważne dla cierpiących na osteoporozę i nietolerujących produktów mlecznych.

 

rzeżucha

Zadba o włosy i cerę

Specyficzny smak rzeżucha zawdzięcza śladowym ilościom siarki. To dlatego ta niepozorna roślinka  wzmacnia włosy i zapobiega przedwczesnemu wypadaniu cebulek. Dodatkowo aktywuje porost nowych cebulek. Zawarty w rzeżusze glikozyd izosiarkocyjanowy wzmacnia włosy i zapobiega ich wypadaniu.

Zdaniem niektórych badaczy poradzi sobie także z trądzikiem. Rzeżuchę można stosować w formie toniku do przecierania skóry, który łagodzi podrażnienia i oczyszcza pory. Ze świeżych łodyżek  wyciskamy sok, najlepiej za pomocą sokowirówki. Wierzcie mi działa, sprawdziłam na sobie.  Sok z rzeżuchy wykazuje również właściwości wybielające. Rozjaśnia piegi i brązowe plamy starcze.

 

rzeżucha

Jak i z czym jeść rzeżuchę

Rzeżucha, dzięki swojemu nieco pikantnemu i wyrazistemu smakowi jest idealnym dodatkiem do sałatek, np. z kapusty pekińskiej lub sałaty lodowej. Wyśmienicie sprawdza się na kanapkach, jako składnik maseł smakowych, kanapkowych serków i past szczególnie jajecznej. Daje  ciekawy i aromatyczny akcent w jajecznicy oraz sosach np. śmietanowym.

Zupa krem z rzeżuchy z jajkiem to idealny sposób na użycie tej rośliny, a także bardzo oryginalny i zdrowy pomysł na obiad. Z rzeżuchy można przygotować pesto do makaronu i nafaszerować nią jajka, nie tylko na Wielkanoc.

 

Rzeżucha jak sami widzicie ma wyjątkowe właściwości i powinna być obecna w naszej diecie przez cały rok.

 

rzeżucha

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

17 komentarzy

Dodaj komentarz

Starszy wpis: PALMY, ZAJĄCZEK I DYNGUS, CZYLI WIELKOPOLSKIE ZWYCZAJE WIELKANOCNE
Nowszy wpis: Dobre maniery - uczyć czy nie?