Sok – porcja zdrowia

Jako rodzic dobrze wiesz, jakie korzyści dla zdrowia ma jedzenie warzyw i owoców. Ale czy wiesz, że dietetycy zalecają je spożywać pięć razy dziennie? Jako matka wiem, że nakłonienie dziecka do zjedzenia warzyw jest trudne, a przekonanie małego niejadka, by zjadał pięć porcji, graniczyć może z cudem. Na szczęście w skład słynnej piątki zdrowia, wchodzi sok! A soki dzieci lubią, są źródłem witamin, błonnika i minerałów. Jednak sok sokowi nierówny, sprawdź dlaczego?

 

SONY DSC

Dlaczego trzeba jeść warzywa i owoce

Tego nie trzeba już nikomu tłumaczyć, kampanie edukacyjne zrobiły swoje, każdy wie jakie korzyści dla zdrowia ma jedzenie pięciu porcji warzyw i owoców. Jednak praktyka mówi zupełnie co innego. Ponad połowa z nas nie stosuje tej zasady. Ileż to razy w pośpiechu zjadamy śniadanie, o drugim śniadaniu nawet nie pamiętamy, na lunch w biegu zjemy sałatkę lub kanapkę. Warzywa do obiadu? Chyba jako jeden z jego składników, podwieczorek o nim nawet nie ma co wspominać, a kolacja? No, właśnie… często nawet jej nie jadamy. Podsumowując, sałatka kwalifikuje się jako jedna porcja, a co z resztą? Dzieci widzą jak my jemy i nas naśladują, a przecież sok czy sałatka, zupa i surówka powinny zagościć w  menu każdej osoby, która dba o zdrowie i wygląd.

 

sok fortuna

 

Światowa Organizacja Zdrowia ( WHO) zaleca, aby codziennie spożywać minimum 400 g warzyw i owoców. Wbrew pozorom wcale nie jest to tak wiele, zważywszy iż jabłko średniej wielkości to 150 gram. Pięć porcji każdego dnia to zalecane minimum, trzy z nich powinny stanowić warzywa, a kolejne dwie owoce. Wszystko wydaje się być jasne, ale… czym jest ta porcja? Czy od dziś mam wszystko ważyć? Nie!!!

 

SONY DSC

Czym jest porcja?

Wprowadzenie do codziennej diety 400 gram warzyw i owoców, wcale nie jest takie trudne. Pamiętając o regule, że trzy porcje to warzywa, a kolejne dwie to owoce, ułatwimy sobie zadanie. Do śniadania, obiadu i kolacji dodajemy warzywa, a owoce traktujemy jako odrębny posiłek. Ulubiony owoc na drugie śniadanie, a szklanka soku na podwieczorek lub odwrotnie. Porcja to ok. 80 gram warzyw lub owoców, jednak można ja zwiększać z korzyścią dla zdrowia. Zapytasz mnie jak masz to obliczyć jeśli nie masz wagi. To proste, 80 gram to:

  •  jeden pomidor,
  • ogórek
  • papryka
  • połowa jabłka,
  • garść malin lub borówek,
  • średnia pomarańcza,
  • pół grejpfruta,
  • miseczka surówki lub tartej marchewki.

 

SONY DSC

Szklanka soku to jedna porcja

Szklanka soku to 200 ml i ta wielkość jest odpowiednikiem jednej porcji. Sok owocowy lub warzywny pozwala na łatwe i szybki uzupełnienie jednej z porcji w słynnej piątce zdrowia. Aby jednak ich spożycie miało walory zdrowotne, należy wybierać sok 100%. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami sok owocowy musi zawierać 100% owoców.  Nie może mieć w składzie sztucznych aromatów, barwników, konserwantów, ani też cukru czy słodzików. Według badań naukowych, wartość odżywcza „soków 100% bez cukru” w kartonach jest bardzo zbliżona do soków świeżo wyciskanych oraz samych owoców.

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

Wartość kaloryczna soku zbliżona jest do wartości kalorycznej owoców, z których powstał i wynosi poniżej 50 kcal w 100 ml (wyższą kaloryczność mogą mieć tylko soki z owoców bardzo bogatych w cukry, np. z winogron). Dla przykładu 100 ml soku pomarańczowego to około 45 kcal, a 100 g pomarańczy to również około 45 kcal. Nie należy zapominać, że soki są źródłem niezbędnej do życia wody, ale także ważnym źródłem istotnych dla życia składników odżywczych. Osoby dbające o zdrowie swoje i rodziny powinny na stałe wprowadzić do swojej diety sok 100%  i bez wyrzutów sumienia zastępować nimi niektóre porcje warzyw lub owoców. Szczególnie w przypadku soków warzywnych. Dzieciom wielokrotnie łatwiej wypić sok jabłkowy, ulubiony mojego syna, niż zjeść owoc.

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Jak widzę sok 100% to bez wahania podaję go mojemu synowi. Mam pewność, że nie ma on żadnych barwników na które jest uczulony. On chętnie sięga po swój ulubiony sok jabłkowy, a ja wiem, że dostarcza organizmowi witaminy i minerały mu niezbędne. Szklanka soku dziennie to porcja zdrowia dla mojego dziecka.

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Pamiętacie o konkursie Fortuny?  Szczegóły znajdziecie TU Do wygrania jest wiele fantastycznych nagród, jak 55 calowy telewizor i najważniejsza bilety na kameralny koncert Kasi Kowalskiej!!!

sok-porcja-zdrowia

 

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

13 komentarzy
  1. uwielbiamy soki, a jabłkowy nalezy do naszych ulubionych. Brawo ja ! sama sobie przklaskuję, że moje dzieci uwielbiają dania warzywne włącznie ze szpinakiem. Jedno tylko mnie dziwi, że nie przepadają za cytrusami, które ja osobiście uwielbiam.

  2. Akurat Fortuny nie kupuję, ale czasem jakiś sok tak – może skuszę się następnym razem. Mam to szczęście, że moje dzieci wcinają bez problemu warzywa i owoce, ale wiem, że dzieci jak chorągiewka, więc może jutro już jeść nie będą chciały 😉

  3. Szczerze nie wiedziałam, że soki 100% te sklepowe muszą mieś takie normy, cieszy mnie to bardzo bo miałam obiekcje, czy podawać córce soczki z kartonika

Dodaj komentarz

Starszy wpis: Mydło siarkowe - pogromca bakterii oraz skuteczna pomoc w walce z trądzikiem
Nowszy wpis: Vaiana: Skarb oceanu. Recenzja najnowszej produkcji Disneya.
Archiwa
KONTAKT