Dieta ketogeniczna – na czym polegają jej założenia?

Zastanawiasz się co to znaczy keto? Dieta ketogeniczna (lub dieta keto) jest dietą o niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczu. Jej przestrzeganie zapewnia nie tylko skuteczne i szybkie odchudzanie, ale także wiele dodatkowych korzyści zdrowotnych. Poniżej znajdziesz przewodnik po diecie keto dla początkujących, z którego dowiesz się na czym polega dieta ketogeniczna.

 

dieta ketogeniczna

Podstawy diety ketogenicznej

Podstawy diety ketogenicznej polegają na wykluczeniu węglowodanów, które są głównym źródłem energii dla naszego organizmu. Kiedy spożywasz pokarmy zawierające węglowodany, organizm przekształca je w glukozę, którą następnie wykorzystuje do produkcji energii. Kiedy jednak ograniczysz ilość węglowodanów do mniej niż 50 gramów dziennie, Twojemu organizmowi szybko skończy się to paliwo.

W ten sposób można zmusić organizm do skuteczniejszego spalania tłuszczu, maksymalizując w ten sposób utratę wagi. W diecie keto dostarczany do organizmu tłuszcz jest rozkładany w wątrobie na ketony, które są następnie wykorzystywane do napędzania organizmu w przypadku braku glukozy. Stan ten nazywany jest ketozą.

Założenia diety ketogenicznej

Dieta keto jest bogata w tłuszcze, umiarkowana w białko i uboga w węglowodany. Ograniczenie węglowodanów pomaga hamować apetyt i wywoływać uczucie sytości. Standardowa dieta ketogeniczna zawiera stosunek 4:1 tłuszczu do białek i węglowodanów. Oznacz to, że 75% dostarczanych do organizmu kalorii pochodzić powinno ze spożywanych tłuszczów, 20% z białka, a tylko 5% z węglowodanów.

Zasady diety ketogenicznej

Najważniejsze zasady diety ketogenicznej, które pozwolą Ci szybko wejść w ketozę oraz utrzymać ten stan to:

  • ograniczenie węglowodanów do 20-30 gramów/dzień
  • wprowadzenie tłuszczów do diety
  • picie dużej ilości wody i elektrolitów
  • jedzenie tylko wtedy, kiedy jest się głodnym
  • wybieranie jak najmniej przetworzonych produktów spożywczych
  • zwiększenie aktywności fizycznej

Keto zasady – co jeść na diecie keto?

Istnieje wiele pokarmów, które można jeść na diecie keto:

  • jajka
  • mięso
  • pełnotłusty nabiał
  • ryby i owoce morza
  • warzywa o niskiej zawartości skrobi
  • orzechy i nasiona
  • owoce o niskiej zawartości cukru, takie jak jagody, orzechy kokosowe i awokado

Najlepiej jest zawsze utrzymywać dietę prostą i skupiać się na spożywaniu pełnowartościowych produktów. Jeśli chodzi o napoje, unikaj wszystkich słodkich napojów, a wybieraj kawę (ze śmietanką lub czarną), herbatę, wodę niegazowaną lub gazowaną z cytryną lub limonką.

Do gotowania używaj tłuszczów stabilnych termicznie, takich jak smalec lub olej kokosowy. Przygotowując sałatkę lub dressing, używaj zdrowych tłuszczów, takich jak oliwa z oliwek, olej z awokado czy orzechów makadamia.

Jakich pokarmów unikać?

Należy unikać pokarmów o wysokiej zawartości węglowodanów, takich jak zboża (chleb, makaron, ryż itp.), żywność z dodatkiem cukru, większość owoców, niskotłuszczowy nabiał, mleko, ziemniaki i rośliny strączkowe. Te pokarmy zawierają zbyt dużo węglowodanów i nawet jedna porcja może spowodować przekroczenie dziennego limitu.

Wydaje Ci się, że zrezygnowanie z tych produktów będzie dużym wyzwaniem i nie wiesz, jakie posiłki bez nich przygotować? Nie martw się! Na blogu ketowariatka.pl znajdziesz mnóstwo porad i przepisów dotyczących pysznych i zróżnicowanych keto posiłków

Zalety diety ketogenicznej

W przeciwieństwie do innych diet odchudzających, założenia diety ketogenicznej są łatwe do przestrzegania i łatwo jest się jej trzymać w dłuższej perspektywie. Będziesz cieszyć się jedzeniem, ponieważ tłuszcz smakuje dobrze i sprawi, że będziesz syty na dłużej. Liczne badania wykazały, że diety niskowęglowodanowe przewyższają inne diety pod względem utraty wagi i korzyści zdrowotnych.

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

Archiwa
KONTAKT