Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić?

Zamiast cieszyć się z pierwszych promieni słońca, czujesz tylko zmęczenie? Problemy  z koncentracją, bóle głowy i ciągle chce Ci się spać? Winne jest przesilenie wiosenne, które odpowiada za długotrwałe przemęczenie. Zmiany pogody, braki witamin oraz stres wpływają na nasze samopoczucie. Jak sobie pomóc i cieszyć się budzącą do życia przyrodą? Sprawdź jak poradzić sobie z przesileniem wiosennym w prosty sposób.

 

przesilenie wiosenne

Przesilenie wiosenne, czyli gdy zaczyna się robić cieplej…

Koniec zimy to czas, kiedy zaczynamy myśleć, że wszelkie dolegliwości zdrowotne miną bezpowrotnie. Wiosna jawi się nam jako panaceum na wszystkie choroby. A tu niemiła niespodzianka… Wczesna wiosna miała dać nam zastrzyk energii, a zamiast tego mamy zmęczenie i senność w pakiecie.

Każdy z nas to zna, początek wiosny, wszystko się budzi do życia. Paradoksalnie zamiast przypływu sił witalnych wraz z przyrodą, która zaczyna tętnić życiem, my popadamy w apatię i znużenie, jesteśmy ciągle wyczerpane, senne, mamy problemy z koncentracją. Przesilenie wiosenne to czas kiedy organizm przystosowuje się do większej aktywności, zaczyna zauważać zmiany w przyrodzie i nie może jeszcze się otrząsnąć po zimowym bytowaniu. Tak, to o minie, a przesilenie wiosenne nie trwa miesiącami, jednak potrafi dać w kość, jak sobie z nim poradzić? Jak dodać witalności organizmowi?

 

przesilenie wiosenne

Syndrom zmęczenia wiosennego

Przesilenie wiosenne ma swoją medyczną nazwę – syndrom zmęczenia wiosennego. Tak, to wcale nie żart. Objawia się:

  • zmęczeniem;
  • osłabieniem;
  • nadmierną sennością;
  • bólami mięśni;
  • częstymi skurczami;
  • bólami głowy;
  • rozdrażnieniem;
  • wypadaniem włosów i łamaniem lub rozdwajaniem paznokci;
  • trudnościami z koncentracją;
  • przygnębieniem, rezygnacją, niepokojem;
  • alergią;
  • zmniejszonym apetytem;
  • zwiększone pragnienie;
  • podirytowanie;
  • obniżona temperatura;
  • nocne pocenie się;
  • zaczerwienienia skóry;
  • obolałe gardło;
  • zaburzenia widzenia;
  • powiększone węzły chłonne;
  • wrażliwość na zimno i/lub bóle stawów.

 

Wiele objawów z tej długiej listy zazwyczaj jest związana z niedoborem witamin lub nieprawidłową dietą, a także brakiem aktywności fizycznej. Niestety zimowa dieta jest uboga w potas, magnez, cynk i żelazo. Dlatego tak istotna jest suplementacja witamin i minerałów. Jednak najważniejsza jest dieta odpowiednio zbilansowana oraz kilka innych rzeczy.

 

przesilenie wiosenne

Jedz więcej zielonych warzyw

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś, najwyższa pora zaprzyjaźnić się ze wszystkim, co zielone. Dwa lata temu, gdy alergia dała mi nieźle w kość przekonałam się, że warto stawiać na zielony kolor w diecie. Brokuły, jarmuż, szpinak, groszek, sałata, spirulina. Kiedy jak nie teraz? Sałatki, smoothie, koktajle, do wyboru do koloru. Wystarczy tylko zadbać o to, aby twoja dieta w okresie przesilenia wiosennego była jak najbardziej zielona, a sama zobaczysz, że na efekty nie trzeba będzie  długo czekać. Zakład?

 

przesilenie wiosenne

Wysypiaj się

Sen to klucz do sukcesu. Przesilenie wiosenne potrafi sprawić, że non stop czujemy się zmęczone, aby tego uniknąć należy przede wszystkim zadbać o regenerację organizmu. Sen, w optymalnej dawce to 7-8 godzin, wtedy zapewnia odprężenie, relaks psychiczny oraz wzmacnia układ odpornościowy. Nasza skóra również regeneruje się w czasie snu dużo szybciej niż w ciągu dnia. Zapewne jak większość kobiet pracujesz rano i nie masz kiedy się wyspać? Cóż, po prostu kładź się do łóżka odpowiednio wcześniej i problem z głowy. Ja jako nocny marek ostatnio zaczęłam chodzić spać przed północą i już widzę efekty.

 

przesilenie wiosenne

Ruszaj się!

Nie ma lepszego lekarstwa niż sport! To chyba wie każdy, niestety nie wszyscy mają chęć wstać z kanapy. Regularna aktywność fizyczna ma dobroczynny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale przede wszystkim wzmacnia organizm, a także co istotne dla nas kobiet, przyspiesza metabolizm. Zacznij spędzać czas wolny w ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu, by dotlenić organizm, a dodatkowo spalić zbędne kalorie. Niezależnie od tego, na jaką formę aktywności się zdecydujesz, każda będzie dobra. Po prostu wstań z kanapy i ruszaj się – ruch to zdrowie!

Wiosna to piękna pora roku. Jednak, aby cieszyć się nią w pełni, zadbajmy o swój organizm i nie dajmy się okresowej chandrze. Pamiętajcie, słonko coraz mocniej grzeje, ubierz się i wyjdź na spacer, a poczujesz się lepiej. 

 

 

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

10 komentarzy
  1. Mnie ostatni tydzień męczyło przesilenie, ruchu miałam dużo, ale o wysypianiu się mogłam tylko zapomnieć :/ Więc musiałam posiłkować się kawą… I jakoś przebolałam to przesilenie 🙂 Mam nadzieję, że już nie wróci, bo nie mam teraz czasu na odpoczynek 😀

  2. Faktycznie odczuwałem niektóre z wymienionych przez Ciebie objawów. Chętnie skorzystam z tych cennych wskazówek. Dzięki za ten wpis. 🙂

  3. Też chodzę spać późno w nocy bo zawsze cos jest do zrobienia i niestety potem jestem jak zombi a do tego brak mi chęci by cokolwiek zrobic. Czas chyba na zmianę. Czy mozesz mi powiedzieć jak zaczęłaś kłaść sie wcześniej spać bo mi sie nie chce spać przed 1 w nocy.

  4. Zawsze się mowi to tylko przesilenie wiosenne a w praktyce właśnie jesteśmy zmęczeni i kompletnie brak nam sił. Dobre rady na przetrwanie tego czasu ja dodałabym jeszcze jedną czasem trzeba odpuścić i zwolnić by potem nabrać tempa

Dodaj komentarz

Starszy wpis: POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI. SKĄD SIĘ BIERZE?
Nowszy wpis: Malownicze fototapety – prosty sposób na urokliwy krajobraz w mieszkaniu