5 sposobów na lepszy sen ( i dlaczego należy je wypróbować)

Masz problemy ze snem? Nie wysypiasz się? Czujesz się ciągle zmęczona?

Jeśli odpowiadasz twierdząco na te pytania, nic dobrego to nie wróży. Jak znam życie jesteś w grupie młodych rodziców niemowląt i małych dzieci. Wiem bo sama to przeszłam i wiem co znaczy brak snu. Niestety wiąże się on z poważnymi konsekwencjami. Amerykańscy naukowcy z Washington State University stwierdzili, że niewyspanie wpływa na podejmowanie właściwych decyzji, szczególnie w kryzysowych sytuacjach. Niestety zdolność naszych ocen po nieprzespanej nocy ulatuje jak sen przez okno. Podam Ci 5 sposobów na lepszy sen a Ty je wypróbuj.

 

 

5 sposobów na lepszy sen

Brak snu to nie tylko zmęczenie i rozdrażnienie. To spowolnione reakcje na wszelkie bodźce. Zastanawiam się czy Czarnobyl lub katastrofa kolejowa o jakiej ostatnio słyszeliśmy to nie był efekt niewyspania. Dobry sen to podstawa właściwego funkcjonowania. Szczególnie dla ludzi obarczonych odpowiedzialnością za życie innych jak lekarze, piloci i wielu  innych przedstawicieli zawodów a także matki i ojcowie. Tak moi drodzy. To my rodzice jesteśmy odopwiedzialni 24 godziny za nasze dzieci. To my wozimy nasze pociechy do przedszkoli, szkół czasem jesteśmy negocjatorami w potyczkach z naszą  latoroślą.  Musimy być ciągle czujni i przygotowani na możliwe scenariusze. Fakt, że jesteśmy nie wyspani może doprowadzić do tragedii.

Przedstawiam Wam moich 5 sposobów na lepszy sen.

 

 

1. Melatolina

Koordynuje pracę nadrzędnego zegara biologicznego u człowieka. Reguluje rytm dobowy między innymi snu i czuwania. Pozwala nam spać, chyba że pracujesz na nocną zmianę. Produkcja melatoniny jest hamowana przez światło. Jeśli więc przed zaśnięciem zerkasz na ekran telefonu by sprawdzić FB zatrzymujesz produkcję melatoniny. Rada by sen był lepszy: ogranicz dostęp światła tam gdzie śpisz. Zasłoń kotary, wyłącz źródła światła i śpij.

2. Ogranicz kofeinę

To wydaje się oczywiste. Każdy wie, że kawa pobudza i należy ją ograniczać. Jednak ciężko to wprowadzić w życie gdy po nie przespanej nocy tylko ten napar z ziaren kawowca utrzymuje Cię przy życiu. Rada by sen był lepszy: pij kawę tylko do godziny 17:00 i nie więcej niż 3-5 filiżanek! Wiem, jak ciężko funkcjonowac bez tej używki ale postarj się. Papierosy i czekolada też nie pomagają w zaśnięciu.

3. Ćwiczenia

Jeśli ćwiczysz lub uprawiasz jakikolwiek sport będziesz lepiej spać. Aktywność fizyczna pomaga w wytwarzaniu endorfin – hormonu szczęścia. Człowiek szczęśliwy lepiej zasypia, jest dotleniony organizm a więc łatwiej zasnąć. Jedno zastrzeżenie: staraj się nie ćwiczyć godzinę przed snem ponieważ pobudzasz swoje ciało do funkcjonowania.  Rada by sen był lepszy: ćwicz!

4. Ogranicz alkohol

Czasem ludzie sięgają po alkohol twierdząc, że jeden drink pozwoli im łatwiej zasnąć. Owszem to prawda. Łatwiej zasnąć będąc wyluzowanym ale to nie jest sen dobry jakościowo. Rada by sen był lepszy: alkohol nie pomoże Ci się wyspać, obudzisz sie na kacu a tego nie chcesz.

5. Rytuał

Dzieci lubią rutynę, nasz organizm również. Każdy ma jakiś rytuał przed snem, warto go powtarzać ponieważ nasze ciało dostaje sygnał, że zbliża się pora snu. Rada by sen był lepszy: trzymaj się swojego harmonogramu, pozwoli Ci wyciszyć się przed snem. Zyskasz pewność, że wszystkie sprawy dnia codziennego są wykonane więc łatwiej o sopkojny sen.

Sen to priorytet. Organizm potrzebuje regeneracji. Moich 5 sposobów na lepszy sen pozwoli Ci naprawdę wypocząć. Nie oszukujmy się, czasem nadal będziemy niewyspani, ponieważ nocne karmienie lub wedrówki maluchów wybiją nas z rytmu. Starajmy się jednak odpowiedzialnie podchodzić do odpoczynku jaki daje sen. Spójrzmy prawdzie w oczy: sami często zaniedbujemy się a można w łatwy sposób uniknąć niewyspania. Pamiętajmy, że brak snu może ograniczyć nasze reakcje więc eliminujmy używki i inne elementy przeszkadzające w drodze do dobrego snu.

A może Ty znasz więcej niż moich 5 sposobów na lepszy sen? Podziel się nimi ze mną chętnie wykorzystam Twoje rady.

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

11 komentarzy
  1. Ja bym unikał rytuału, ponieważ z każdym jego zaburzeniem – można wprowadzić się w stan frustracji i zdenerwowania, że coś :idzie nie po naszej myśli, więc sen będzie zły:. Przynajmniej ja mam takie doświadczenia, pozdrawiam!

  2. Kurcze! A gdzie są rady dla ciężarnej w końcowej fazie swej ciąży, która mało tego, że często budzi się w nocy na siusiu, to jeszcze z powodu obolałych żeber lub ucisku dzidziusia na coś innego wyspać się nie może??? Hi, hi, ale tak poważnie, to święta prawda z tą melatoliną! Bo mi się dużo lepiej śpi kiedy jest ciemno, najlepiej całkiem ciemno w sypialni. No ale że dzieci czasem wędrują, to zawsze jakaś mała lampka się pali. A to jednak przeszkadza.

Dodaj komentarz

Starszy wpis: "Ups! Arka odpłynęła" - recenzja najnowszej europejskiej animacji
Nowszy wpis: 5 Rzeczy, które dzieci potrzebują bardziej niż cokolwiek, co można kupić