Ból brzucha i wzdęcia? Sprawdź jak je pokonać!

Codziennie się spieszysz, by być na czas… zawieść dzieci do przedszkola, szkoły, zrobić zakupy, obiad, a do tego jeszcze praca… Stres szybko daje znać o sobie. Ból brzucha to częsty objaw zdenerwowania, ale również złej diety i jedzenia w biegu. Skurcze, zgaga, wzdęcia czy ból to cena jaką przychodzi nam płacić za życie w ciągłym napięciu i pospiechu. Jak skutecznie z nimi walczyć?

 

 

ból brzucha

 

Dlaczego odczuwamy ból brzucha? Cóż, skutki stresu nasz żołądek odczuwa jako pierwszy. Pod wpływem adrenaliny kwasy trawienne wydzielają się w zdecydowanie większej ilości.  Błona śluzowa, którą wyściełany jest żołądek staje się bardzo wrażliwa. To z tego powodu zaczynasz czuć pieczenie w przełyku, zgagę. Często dochodzi też do bolesnych skurczów. To jednak nie wszystko,  ponieważ jedzenie w biegu również  zaburza trawienie i sprawia, że pokarm zalega w żołądku nawet do 48 godzin, a to może powodować niestrawność i wzdęcia. Co więc zrobić? Zacznij zmieniać swoje nawyki i zastosuj kilka trików, by bóle się nie pojawiały zbyt często.

 

Kilka słów o układzie pokarmowym

System pokarmowy każdego dnia wykonuje ogromną pracę. Ma on za zadanie trawienie wszystkich składników odżywczych, które dostarczamy naszemu organizmu. Mowię oczywiście o białkach, tłuszczach i cukrach, które są zawarte w żywności. Niestety, często nie dbamy o nasz żołądek, a także jelita niewłaściwą dietą i sposobem jedzenia. To wszystko odbija się na funkcjonowaniu systemu pokarmowego, a w konsekwencji  w licznych skutkach ubocznych. Często bywają one wyjątkowo dokuczliwe jak: ból brzucha, gazy, wzdęcia, wrażenie ciężkości w żołądku, potrafią skutecznie zniszczyć nam dzień. Do tego są wstydliwe, jak np. gazy i wzdęcia, czym wywołują wiele stresu, gdy w pośpiechu próbujemy ukryć rozpinając guzik spódnicy lub spodniach, aby nie uciskać bolesnego podbrzusza…

 

ból brzucha

Skąd się biorą wzdęcia i bóle brzucha?

Wzdęcia najczęściej powodują ciężkostrawne smażone potrawy, które większość z nas bardzo lubi. Wiem jak ciężko odmówić sobie frytek, fast foodu czy tradycyjnego schabowego… Do tego dodajmy jedzenie w pośpiechu, stres i mamy gotowy przepis na ból brzucha i wzdęcia. Szybkie przełykanie pokarmu przyczynia się w duże mierze do powstawania wzdęć. Zapominamy o dokładnym pogryzieniu jedzenia, a to powoduje dostawanie się powietrza do układu pokarmowego, a potem powstawania gazów w jelitach.

Gdy zwijamy się z odczuwając olbrzymi ból w okolicy brzucha z reguły już jest za późno i warto sięgnąć wtedy po sprawdzone środki. Ja zawsze mam w apteczce Iberogast to naturalny i skuteczny lek zawierający unikalne połączenie dziewięciu wyciągów ziołowych. Działa on na różne objawy zaburzeń układu pokarmowego.

Niestety niestrawność żołądka, bóle brzucha, zgaga i wzdęcia to choroby naszego stylu życia. Ciągły pospiech i stres oraz brak celebracji posiłków nasilają to schorzenie. Jemy szybko i niedbale, a w efekcie, skurczone i napięte mięśnie naszego systemu pokarmowego dają nam nieźle popalić. Więcej o skurczach jelitowych i bólu brzucha można poczytać TU http://www.iberogast.pl/pl/twoje-dolegliwosci/bole-skurcze-brzucha/  mi ten artykuł otworzył oczy. Zdecydowanie zmieniłam podejście do jedzenia.

 

ból brzucha

Sposoby na ból brzucha:

Gryź dokładnie, żuj i jedz wolniej.

Jemy szybko i nie zwracamy uwagi na wielkość kęsów jakie połykamy, a to duży błąd. Prawda jest taka, że białka zaczynamy trawić już w ustach, takie właściwości ma nasza ślina. Jeśli nie gryziesz dokładnie, do żołądka trafia pokarm, który śmiało mogę przyrównać do prawdziwego głazu, który wymaga produkcji dodatkowej ilości kwasu do strawienia. Stąd już krok do nadkwaśności i uczucia zgagi. Pośpieszne jedzenie skutkuje połykaniem powietrza, które może nasilać refluks i wzdęcia. Staraj się jeść w spokoju i celebruj posiłki, a zapomnisz o wzdęciach.

 

Zjadaj mniejsze posiłki, ale częściej.

Zdecydowanie jedz mniejsze porcje posiłków, ale częściej na przykład podzielone na 5-6 małych porcji. Najlepiej trawimy, kiedy zjadamy nieduże posiłki o podobnej wielkości. Sprzyja to również zobojętnianiu kwasów. Nie należy obciążać żołądka ze względu na jego budowę. Ten organ jest workiem zbudowanym z mięśni. Gdy coś zjesz, worek rozpoczyna falowanie, by wymieszać treść z sokami trawiennymi, rozdrobnić pokarm i przesunąć go dalej do jelit. Wyobraź sobie teraz, że jest całkowicie wypełniony więc falowanie jest utrudnione. Trawienie się przedłuża, a ty masz uczucie pełności. Chcesz uniknąć tego, wstawaj od stołu z lekkim uczuciem niedosytu.

 

Jadaj o regularnych porach 

Nasz układ trawienny lubi rytuał codzienności. Zapewniając mu stałe godziny posiłków sprawisz, że będzie działał idealnie jak w zegarku. Udowodniono, że z czasem zaczyna wydzielanie soków trawiennych o tych właśnie umówionych porach.

 

Pij wodę przez cały dzień, małymi łykami.

Potrzebujesz 1,5 – 2 litry dziennie napojów nawadniających nie wliczając w to kawy i herbaty. Wiele osób chorujących na dolegliwości żołądkowe odczuwa ulgę, kiedy pije właśnie dużo wody. Inne napoje neutralne to herbaty ziołowe, np. rumianek, koper, rooibos, ale też maślanka, kefir – o ile dobrze się po nich czujesz i nie masz alergii lub nietolerancji na laktozę. Świetnym napojem rozgrzewającym i pobudzającym trawienie jest podgrzana woda z cytryną.

 

Nie popijaj obficie posiłków

Popijanie podczas posiłku nie sprzyja trawieniu.Świetnym rozwiązaniem jest wypicie szklanki wody pół godziny przed posiłkiem, to zapewni odpowiednie stężenie kwasów trawiennych. Po posiłku najlepiej napić się maksymalnie 2-3 łyczki wody w celu dopełnienia .

 

Tych kilka rad powinno pomóc w walce z bólem brzucha i wzdęciami. Niestety nie ma jednej, cudownej diety, która by wyeliminowała wszystkie dolegliwości gastryczne, ale jest jedna najważniejsza rada- przestańmy jadać w pośpiechu.

 

ból brzucha

nianio.com.pl

Mama na pełnym etacie, która nade wszystko kocha swoje dzieci. Uwielbiam podróże w ciekawe miejsca. Ponieważ fotografia to moja pasja, nieodłącznym gadżetem, który przy sobie noszę jest aparat.

16 komentarzy
  1. Mi w sumie pomaga dodawanie czarnego czosnku do potraw. Odkąd go spożywam, czuje się o wiele lepiej. Rzadko mam dolegliwości żołądkowe i myślę, że ogólnie poprawił mi się stan zdrowia.

  2. Dodałabym jeszcze punkt mówiący o tym, aby unikać produktów tłustych, smażonych i w przypadku wystąpienia wzdęć zmniejszyć ilość produktów wzdymających (m.in. warzywa kapustne, napojów gazowanych). Warto dodać, że wzdęcia mogą pojawić się również w wyniku nietolerancji laktozy lub zbyt gwałtownego zwiększenia ilości błonnika w diecie.

Dodaj komentarz

Starszy wpis: Woda ogórkowa - poznaj jej niezwykłe właściwości
Nowszy wpis: Jaki ojciec taki syn